Windmolen de Rietvink
Nijetrijne
In het Friese dorp Nijetrijne staat een molen met een bijzonder verleden. Windmolen de Rietvink werd in 1855 gebouwd en tot 1964 fungeerde de molen als poldermolen. Deze molen werd gebruikt voor het droogleggen van de veenpolder.
Neem alvast een kijkje
Ook leuk
-
Windmolen de Rietvink
Accepteer cookies om deze content te zien.
Windmolen de Rietvink
Net na de ijstijd was de veengrond erg nat. De mensen in dit gebied leefde vroeger met ''natte voeten'' en de rest van de grond was onbruikbaar. De inwoners van Nijetrijne vonden dat er iets aan gedaan moest worden. Om het water tegen te houden werden er 6 molens gebouwd. De eerste molen die gebouwd werd: Windmolen de Rietvink stond ooit aan de Veendijk. De naam van de molen is een verwijzing naar de nachtvlinder met dezelfde naam. Deze vlinders zijn dol op nat veenlandschap en je komt ze meestal tegen in de maand juli en augustus.Ā
Sinds 2010 is de molen opnieuw geopend.Ā
Tot slot kan je op afspraak de winmolen van binnen bekijken.
- Afstand tot jouw locatie:
Hier vind je Windmolen de Rietvink
Windmolen de RietvinkVeendijk 6
8481 JC Nijetrijne Plan je route
vanaf jouw locatie
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Burgumer Mar - Hoogzand - Atsmapolder - Uitkijkheuvel
Burgumer Mar - Hoogzand - Atsmapolder - Uitkijkheuvel -
Windmotor De Veenhoop
Accepteer cookies om deze content te zien.
Windmotor De Veenhoop
-
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
In de avond van 11 april 1945 arriveerden eenheden van het Canadese verkenningsregiment Royal Canadian Dragoons bij Dwingeloo, vlak voor de zogenoemdeĀ Frieslandriegel. Deze verdedigingslinie was kort daarvoor met inzet van vele Nederlandse dwangarbeiders aangelegd. De linie werd echter nauwelijks bezet en bleek uiteindelijk verkeerd aangelegd. De taak van de Dragoons was om ver voor de rest van de Canadese eenheden de weg te verkennen. En zij constateerden dat de Duitsers in dit gebied nauwelijks nog in staat waren om zich effectief te verdedigen. Mede daarom werd op 11 april besloten om eenheden van de 3e Canadese Infanterie Divisie en ondersteunende eenheden in de volgende dagen een sprong te laten maken naar Leeuwarden. Als de Friese hoofdstad en mogelijk ook de rest van Friesland kon worden ingenomen dan zaten de Duitsers ingesloten in het westen van Nederland. Want ook grote delen van Overijssel en Gelderland waren inmiddels bevrijd. De infanterie moest via Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen naar Leeuwarden optrekken. Om hen zo snel mogelijk in Leeuwarden te krijgen werden allerhande extra voertuigen geregeld. Intussen zouden de Royal Canadian Dragoons en niet veel later ook een ander verkenningsregiment, de Duke of YorkĀ“s Royal Canadian Hussars, Friesland binnentrekken om daar de geplande hoofdroute te verkennen. En om zoveel mogelijk chaos onder de Duitse verdedigers te stichten.Ā
Dankzij de burgers van het Drentse Dieverbrug werd er een noodbrug over de Drentse Hoofdvaart gebouwd zodat de Canadese voertuigen naar Friesland konden oprukken. In de ochtend van 12 april waren de Dragoons vervolgens de eerste Canadese landeenheid die de provincie Friesland binnentrok. Het dorp Noordwolde was als eerste bevrijd. Hoewel dit eerste Friese dorpje zonder strijd ingenomen kon worden, werd er direct ten noorden van Noordwolde wel kort gevochten. Zoān twintig Duitsers en Nederlandse handlangers probeerden de Canadezen nog enigeĀ tijd op te houden. Na een kort gevecht maakten de Duitsers aldaar zich uit de voeten met achterlating van al hun uitrusting. Anderen waaronder ook tien Nederlandse handlangers van de Landwacht en de Ordnungspolizei werden gevangengenomen.Ā
Maar de allereerste bevrijders, die voet zetten op Fries grondgebied, waren Franse SAS parachutisten van het 3e RĆ©giment de Chasseurs Parachutistes. In de nacht van 7 op 8 april werden iets meer dan 700 van hen gedropt boven Drenthe en Zuidoost Friesland. Zij hadden als taak om de geallieerde grondoperatie te ondersteunen. Dat deden zij door achter de Duitse linies chaos te stichten, bruggen te veroveren en samen met het verzet allerlei operaties uit te voeren. Zij moesten hiermee doorgaan totdat de Canadese grondeenheden hen bereikten. Een klein gedeelte kwam bij Appelscha en Haulerwijk terecht en voerde daar hun missies uit. Hierbij sneuvelde op 8 april de 21-jarige Chasseur de 2e Classe (soldaat 2e klasse) Henri Pintaud.Ā
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Langs de Lende en de Tsjonger | Fietsroute
Langs de Lende en de Tsjonger | Fietsroute(46.4 km)Nijetrijne -
Rondje Rottige Meente - Wolvega | Fietsroute
Rondje Rottige Meente - Wolvega | Fietsroute(41.5 km)Blesdijke -
Rondje Rottige Meente - Echtenerbrug | Fietsroute
Rondje Rottige Meente - Echtenerbrug | Fietsroute(31.7 km)Nijetrijne -
Scherpenzeel - Rottige Meente | SUP- en kanoroute
Scherpenzeel - Rottige Meente | SUP- en kanoroute(5.6 km)Scherpenzeel -
Driewegsluis | fietsen langs de Turfroute
Driewegsluis | fietsen langs de Turfroute(63.3 km)Nijetrijne