Sluis Veenhoop
De Veenhoop
Vanuit de Friese meren kunt u bij de Veenhoop het Polderhoofdkanaal op. Rondom het kanaal heb je een prachtige omgeving waar je lekker tot rust komt en waar je lekker kunt genieten van de Friese natuur.
Neem alvast een kijkje
De Veenhoop kende vroeger veel tegenslagen. Zo was er in 1892 op deze plek een grote watersnoodramp. En vanwege hevige regenvallen stonden de veenpolders in het dorp vol met water en modder. En als je denkt dat het niet erger kon braken zelfs de dijken door. Er moest iets gebeuren.
In 1892 werd het Polderhoofdkanaal gegraven. Het aanleggen van dit kanaal zorgde voor een betere verbinding van de dorpen De Veenhoop en Nij Beets. Het gebruik van het Polderhoofdkanaal zorgde voor een betere bereikbaarheid van het transport. Ook werden er 2 sluizen aangelegd om zo het water beter in bedwang te houden.
In 1966 werd het kanaal stopgezet. De dynamische kracht op het Polderhoofdkanaal kwam ook daarmee ten einde. Beter nieuws volgde in 2008, het Polderhoofdkanaal werd namelijk weer opengesteld. En ook de bruggen en sluizen zijn weer in gebruik zodat het water weer open kon voor de scheepsvaart. In 2014 was het Polderhoofdkanaal technisch gereed, en konden de brug en sluis van afstand worden bediend.
- Afstand tot jouw locatie:
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
De Overtuin (& Landgoed Oranjewoud)
Accepteer cookies om deze content te zien.
De Overtuin (& Landgoed Oranjewoud)
-
Hinderlaag bij Oldeholtpade
Hinderlaag bij Oldeholtpade
Op 12 april viel de brug over de Tjonger in Mildam in handen van het verkenningsregiment de Royal Canadian Dragoons. Omdat de bezetter heel veel andere bruggen hadden opgeblazen, hechtten de Canadezen er veel waarde aan om deze brug ook te behouden voor de oversteek van andere Canadese eenheden. Daarom werden er die dag tientallen pantserwagens, mobiel artilleriegeschut en tal van andere voertuigen naar Mildam gezonden om het bruggenhoofd over de Tjonger te versterken.
In één van die pantserwagens, een Staghound zat de 24-jarige Trooper Wilfred Robert George Berry uit Ontario. De jonge Canadees had zich vrijwillig voor militaire inzet in Europa aangemeld. En had met de Royal Canadian Dragoons al in Italië gevochten. Eind februari 1945 werden zij overgeplaatst naar Noordwest-Europa.
Voor Berry eindigde de oorlog in Friesland. In Oldeholtpade, op de weg naar Wolvega reed zijn voertuig samen met tenminste nog één andere Staghound in een hinderlaag. In de nabijheid van een met pech gestrande Duitse auto hadden zich Duitse militairen schuilgehouden met Panzerfäuste. De Panzerfaust was een zeer krachtig en eenvoudig te bedienen antitankwapen. Het eerste schot miste, maar het tweede projectiel raakte de voorste Staghound vol in de zijkant waar op dat moment de chauffeur Wilfred Berry zat.2 De Staghound raakte van de weg en kantelde. De drie andere bemanningsleden raakten gewond, maar konden het voertuig verlaten en zochten dekking bij de tweede Staghound. Een van hen verklaarde hierover:
“[…]Flames burst through the turret, where the officer and I were half in and half out of the hatches. Any skin surface not covered was burned and the flames badly singed our eyebrows, eyelashes, moustaches and hands, sending me and the officer both wounded to the field hospital.”3
Direct nadat de eerste Staghound geraakt werd, had de tweede Staghound het vuur op de Duitsers geopend. Wilfred Berry bleef zwaargewond in het voertuig achter. Nadat er ongeveer een kwartier over en weer geschoten was, trokken de andere Staghounds zich terug richting Oldeberkoop. Wat daarvoor precies de reden was, blijft onduidelijk. Berry was al stervende en is toen het schieten gestopt was in het voertuig nog kort verzorgd door de bejaarde Andriesje Dekker-Oosterhof. Het drama had zich pal voor haar huis voltrokken. Kort daarna overleed hij in het wrak.
Het stoffelijk overschot van Berry werd uiteindelijk naar de boerderij op “De Bult” in Oldeberkoop overgebracht en aldaar begraven. Na de oorlog zou hij worden herbegraven op de Canadese oorlogsbegraafplaats in Holten. De andere bemanningsleden konden uiteindelijk na een medische behandeling weer terug naar hun eenheid. De commandant had alleen brandwonden in zijn gezicht.
De gebeurtenis maakte een diepe indruk op de inwoners van Oldeholtpade. In 1945 nog werd een monument voor Berry opgericht. En in 1965 werd een straat naar hem vernoemd.
-
Natuurkampeerterrein minicamping Singel - Camperplaats kleiner dan 5m
Natuurkampeerterrein minicamping Singel - Camperplaats kleiner dan 5mDirect boekbaar
-
Eindpunt route, centrum Bakkeveen
Accepteer cookies om deze content te zien.
Eindpunt route, centrum Bakkeveen
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Nationaal Park De Alde Feanen en Grou | Sloepenroute
Nationaal Park De Alde Feanen en Grou | Sloepenroute(36.0 km)Akkrum -
De Veenhoop-Drachten | Bonifatius Kloosterpad: etappe 4
De Veenhoop-Drachten | Bonifatius Kloosterpad: etappe 4(14.1 km)De Veenhoop -
Dorpenroute | Nationaal Park De Alde Feanen
Dorpenroute | Nationaal Park De Alde Feanen(45.0 km)Eernewoude