Jachtwerf Wolvega
Wolvega
Bij Jachtwerf Wolvega kun je een boot huren voor een gezellige, relaxte en betaalbare vaarvakantie in Friesland! Zonder vaarbewijs genieten van de mooie Friese natuur. Wolvega is een prima uitgangspunt voor de vele vaarroutes in de omgeving.
Neem alvast een kijkje
Wij hebben vier mooie motorkruisers in de verhuur. Alle boten hebben een geringe doorvaarthoogte en steken slechts ca. 70 cm diep waardoor je praktisch overal kunt komen. Heb je nog niet zo veel ervaring op het water? Wij helpen je graag persoonlijk op weg. Alle boten zijn makkelijk te besturen, ze zijn zonder vaarbewijs en zonder ervaring te bevaren. Je ontvangt van ons een uitleg over de boot en de benodigde technische informatie. Indien gewenst maken we samen een proefvaart. Alles zodat je van een onbezorgde vaarvakantie kunt genieten!
Wolvega ligt op een goede locatie voor een schitterende vaarvakantie; dichtbij de Friese meren en de Alde Feannen. Ook is Wolvega een prima uitgangspunt voor de vele vaarroutes in de omgeving, zoals de Turfroute. Zowel voor een actieve vaar- als een relaxte vakantie in de natuur kun je dus bij ons terecht! Wij kunnen je hier tips over geven en aan boord liggen ook waterkaarten en een map met vaarroutes.
Al onze boten varen op blauwe diesel. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie. Daarnaast is blauwe diesel ook nog biologisch afbreekbaar. Beter voor het milieu dus!
- Afstand tot jouw locatie:
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Burgumer Mar - Hoogzand - Atsmapolder - Uitkijkheuvel
Burgumer Mar - Hoogzand - Atsmapolder - Uitkijkheuvel -
Windmotor De Veenhoop
Accepteer cookies om deze content te zien.
Windmotor De Veenhoop
-
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
In de avond van 11 april 1945 arriveerden eenheden van het Canadese verkenningsregiment Royal Canadian Dragoons bij Dwingeloo, vlak voor de zogenoemde Frieslandriegel. Deze verdedigingslinie was kort daarvoor met inzet van vele Nederlandse dwangarbeiders aangelegd. De linie werd echter nauwelijks bezet en bleek uiteindelijk verkeerd aangelegd. De taak van de Dragoons was om ver voor de rest van de Canadese eenheden de weg te verkennen. En zij constateerden dat de Duitsers in dit gebied nauwelijks nog in staat waren om zich effectief te verdedigen. Mede daarom werd op 11 april besloten om eenheden van de 3e Canadese Infanterie Divisie en ondersteunende eenheden in de volgende dagen een sprong te laten maken naar Leeuwarden. Als de Friese hoofdstad en mogelijk ook de rest van Friesland kon worden ingenomen dan zaten de Duitsers ingesloten in het westen van Nederland. Want ook grote delen van Overijssel en Gelderland waren inmiddels bevrijd. De infanterie moest via Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen naar Leeuwarden optrekken. Om hen zo snel mogelijk in Leeuwarden te krijgen werden allerhande extra voertuigen geregeld. Intussen zouden de Royal Canadian Dragoons en niet veel later ook een ander verkenningsregiment, de Duke of York´s Royal Canadian Hussars, Friesland binnentrekken om daar de geplande hoofdroute te verkennen. En om zoveel mogelijk chaos onder de Duitse verdedigers te stichten.
Dankzij de burgers van het Drentse Dieverbrug werd er een noodbrug over de Drentse Hoofdvaart gebouwd zodat de Canadese voertuigen naar Friesland konden oprukken. In de ochtend van 12 april waren de Dragoons vervolgens de eerste Canadese landeenheid die de provincie Friesland binnentrok. Het dorp Noordwolde was als eerste bevrijd. Hoewel dit eerste Friese dorpje zonder strijd ingenomen kon worden, werd er direct ten noorden van Noordwolde wel kort gevochten. Zo’n twintig Duitsers en Nederlandse handlangers probeerden de Canadezen nog enige tijd op te houden. Na een kort gevecht maakten de Duitsers aldaar zich uit de voeten met achterlating van al hun uitrusting. Anderen waaronder ook tien Nederlandse handlangers van de Landwacht en de Ordnungspolizei werden gevangengenomen.
Maar de allereerste bevrijders, die voet zetten op Fries grondgebied, waren Franse SAS parachutisten van het 3e Régiment de Chasseurs Parachutistes. In de nacht van 7 op 8 april werden iets meer dan 700 van hen gedropt boven Drenthe en Zuidoost Friesland. Zij hadden als taak om de geallieerde grondoperatie te ondersteunen. Dat deden zij door achter de Duitse linies chaos te stichten, bruggen te veroveren en samen met het verzet allerlei operaties uit te voeren. Zij moesten hiermee doorgaan totdat de Canadese grondeenheden hen bereikten. Een klein gedeelte kwam bij Appelscha en Haulerwijk terecht en voerde daar hun missies uit. Hierbij sneuvelde op 8 april de 21-jarige Chasseur de 2e Classe (soldaat 2e klasse) Henri Pintaud.
Routes in de buurt
Bekijk alles-
Historische dorpswandeling Wolvega - AR-route
Historische dorpswandeling Wolvega - AR-route(4.0 km)Wolvega -
Heerenveen-Wolvega | Bonifatius Kloosterpad: etappe 12
Heerenveen-Wolvega | Bonifatius Kloosterpad: etappe 12(24.7 km)Heerenveen -
Langs de Lende en de Tsjonger | Fietsroute
Langs de Lende en de Tsjonger | Fietsroute(46.4 km)Nijetrijne -
Driewegsluis | fietsen langs de Turfroute
Driewegsluis | fietsen langs de Turfroute(63.3 km)Nijetrijne -
Rondje Rottige Meente - Wolvega | Fietsroute
Rondje Rottige Meente - Wolvega | Fietsroute(41.5 km)Blesdijke -
Ontdek het mooie van Heerenveen en Wolvega
Ontdek het mooie van Heerenveen en Wolvega(45.3 km)Heerenveen